bentenge

There is a crack in everything. That's how the light gets in/out.

Verstilling.

8 reacties

1 November.

De foto maakte ik gisterochtend op mijn dagelijkse wandeling met Keira. Toen dacht ik nog even aan haar. Aan hoe het vroeger was maar vooral aan hoe ze na de diagnose dapper verder streed tegen een duivel die ze niet kon verslaan. Het doet me elke dag weer pijn en het woord jongdementie (Alzheimer) zal nooit meer hetzelfde zijn. Dat woord snijdt dieper in mijn ziel dan ooit iemand zal snappen. RIP mama. En doe ginderboven van mij vooral de groeten aan je ouders, mijn “meter en peter”. Voor de jeugd die ze mij in aanvulling van mijn echte thuis gaven. De bonus-thuis die ik elke keer weer, als ik een neef of een nicht ontmoet waar ik bij hen mee opgroeide, harder waardeer.

 

2 November.

Deze foto maakte ik eerder op de week. Eveneens op mijn dagelijkse ochtendwandeling met Keira. Toen dacht ik aan hem. Aan hoe het niet eenvoudig is om “alleen” te zijn. Maar dat hij er goed doorheen kwam en sterk genoeg is gebleven om door te gaan. Dat hij dat heel goed doet. Dat mijn respect voor hem alleen nog groter werd. Ik snap ook wel dat je als lezer niet zomaar de basissymboliek van die foto kunt vatten. Heel misschien, als je geheugen echt heel goed is en je hier al sinds het begin mee leest en je oog er dan nog op viel, snap je het wel. Maar ooit bestond die boom uit twee delen die elk in de grond wortelden maar toch zo dicht bij elkaar stonden. Ik vond dat prachtig mooi. “A landmark” zoals ze zeggen. De tweede sneuvelde en is ondertussen helemaal opgeruimd. Maar de andere helft staat er dus nog. Na 1 november komt 2 november en gaat het leven terug door (maar niet noodzakelijk als voordien).

 

Eigenlijk was ik niet van plan op deze dag der stilte en herdenking iets te schrijven. Maar kijk, het overkomt me wel eens dat een snaar aangeraakt wordt door een ander en het geluid dat er uit voorkomt me raakt. Het gebeurt even zo vele, en eigenlijk veel veel meerdere, keren dat dat niet het geval is. Weet je, terwijl ik dit aan het typen ben denk ik, zou ik niet beter gewoon in de zetel gaan zitten en naar buiten kijken ? Verstilling. Niet meer maar minder. Ik laat het weer even bezinken. Er wordt al zo veel “de wereld in gegooid” elke dag. “Het” hoefde vroeger al niet zo voor mij, maar tegenwoordig hoeft “het” allemaal nog wat minder. Persoonlijke verstilling, ik kan er wel mee leven.

Dat dit logje er alsnog kwam is een gevolg van een facebookpost van Joost. Hij bracht naast mooie tekst vooral een mooi liedje. Ik kende het niet omdat ik weinig muziek luister, verstilling weet je wel. En als ik luister dan leg ik vooral op wat ik al ken. Maar kijk, naar deze song luisterde ik wel, en was direct fan/in de ban. De extended version scherpt de geest (vind ik). Het past bij deze dag.

 

 

 

 

 

Auteur: bentenge

°1971 (Kortrijk, Belgium). Man.

8 thoughts on “Verstilling.

  1. Al zitten overledenen niet enkel op één november in gedachten, deze dag geeft er toch steeds een extraatje aan…

  2. Mooi en droevig.
    Deed me denken aan Philemon en Baucis.

  3. Inderdaad, een zeer passend, gevoelig nummer. Mooi.

  4. Soms doet het goed om eens stil te staan bij de herinnering aan hen die uit ons dagelijks leven vertrokken. Op het eigenste moment van afscheid is de pijn vaak te schrijnend om ze toe te staan. De tijd haalt de bitterheid wat weg, zodat we weer kunnen genieten van de terugblik.

  5. Al met al wel een mooie verstilling om te delen.

  6. Verstilling kan een mens deugd doen. Even stilstaan bij degenen die we moeten missen. Daarvoor moet het geen Allerheiligen zijn. Dit kan iedere dag gedaan worden.

  7. Op de tweede dag van dit jaar stierf mijn vader. Hier de eerste 01/11 …

Geef een reactie

