bentenge

There is a crack in everything. That's how the light gets in/out.

Morninghawks.

12 reacties

In “draft” sinds januari 2017. In aanloop naar de zesde verjaardag van deze blog ruim ik op.  

Alweer proficiat (to me). De titel is er ! Ik laat hem even bezinken bij jullie en stel dan gelijk de vraag : enig idee wat nu nog gaat komen ?

 

 

 

Dit blanco stukje was de even-laten-bezinken-en-nadenk-ruimte. Mag ik even een tip geven ? Hopper(dehop). Nee/ja ? Allee, een tweede tip. Als de nacht (night) verdwijnt wordt het ochtend (morning) ? Geen idee of dit hielp, maar dan maar de echte weggever : link. Van het eerste moment dat ik het schilderij in reproductie op glanzend papier zag dacht ik : zo mooi. Ik vind het nog altijd prachtig. Met plezier zou ik eens naar Chicago vliegen om het te bewonderen.

Maar goed, aan dit kunstwerk moest ik denken toen ik deze ochtend op wandel ging met de hond door het veld. Want terwijl zij elk bevroren grassprietje al snuffelend op haas of andere “wild”geuren beoordeelde keek ik naar dit :

wp_20170120_07_19_pro

 

Niets zo idyllisch als een gezellige familiescène. Net iets anders dan de nighthawks. Maar toch weer min of meer hetzelfde. Uit respect voor hun privacy is het wat “flou artistique”. Maar het beeld had evengoed dezelfde scherpte kunnen hebben als het kunstwerk dat me inspireerde.

 

Auteur: bentenge

°1971 (Kortrijk, Belgium). Man.

12 thoughts on “Morninghawks.

  1. Ik reken mezelf met graagte tot de nighthawks, ook al zie ik mezelf niet meteen in de scène van het schilderij wegens te kil en ongezellig.

  2. Er zit veel gevoel in… Verlangen, vervreemding en desillusie… voor wie al deze gevoelens tegelijk herkent. Ik voel ze en herken ze… maar ik weet niet meer vanwaar.

  3. Dubbel. Zitten de figuranten gevangen in een lichtbel, waar ze niet uit kunnen/durven? Of willen ze juist aan de donkere toeschouwer laten zien hoe sterk ze samen zijn? Nodigen ze uit om vanuit de donkere verte even een glimp op te vangen of zijn het motten aan de lamp?

  4. Wekt de fantasie op, wat niet slecht is.

Geef een reactie

