bentenge

There is a crack in everything. That's how the light gets in/out.

wees-moed(ig)er

8 reacties

Thoughts tumble. To me. Through me. En wat overblijft is de volgende zin : there’s a world outside your window.

Deze zin kwam mijn wereld binnen in 1984 via de stem van Duran Duran’s lead zanger Simon Le Bon.  Zijn groepje hing toen aan elke muur van mijn slaapkamer. Het was de tijd dat de Joepie mijn belangrijkste bron van informatie was. Ik weet dat ik de zin ken van dit : band aid. Maar als ik zoek op internet is de eerste song die ik krijg deze. Dus luister ik even, want uit een dichte nevel van herinneringen waait Tanita Tikaram aan en denk ik : dat ken ik wel nog, straffer nog, ik hoorde dat zelfs graag. En zij zingt dus ook dat er een wereld daarbuiten is.

Die zin is een als een sluimerend antigif in mijn lijf blijven zitten. Telkens als ik iets lees of zie dat me raakt omdat het me doet twijfelen aan de dingen keert die zin terug. Ze helpt me om uit mijn “isolement” en bubble van zelfvoldaanheid te treden. Ik ben bourgeois, kleinburgerlijk. Dat zou Bert Verhoye, vader van één van mijn beste jeugdvrienden, zonder twijfel beamen. Ja, aan die kronkels in mijn logjes kan en wil ik niets doen. Chaos is niet per definitie slecht. Ik denk aan Bert Verhoye omdat ik deze morgen via FB een link kreeg naar zijn levensverhaal in een notendop op Apache. Ik las het stukje op het minischerm terwijl de hond me de velden in trok op jacht naar klein wild. En dacht : we hebben als maatschappij meer nood aan dergelijke mensen. Echt. En toen … pop-up ! Helemaal in lijn met de hedendaagse tv-maatschappij ; “pop” deed het in mijn hoofd. De hierboven staande titel kwam zomaar in me op. Ik dacht bij mezelf, wees moediger !

Ach, wat een logje my friend. I know. Het is een beetje hobbelig. En het brengt me enkel verder het veld in, verder van de reeds uitgetekende rechte weg. Maar kijk, toch nog even dit. Die titel kwam niet zomaar in me op. Nee. De basis ligt bij een tentoonstelling die ik onlangs bezocht. En die me best wel aansprak wegens anders. Maar vooral omdat ik ze puur vond. Dus als je toevallig morgen of volgende zondag in Brakel bent, dan kan ik je alvast DIT aanraden.

 

 

Auteur: bentenge

°1971 (Kortrijk, Belgium). Man.

8 thoughts on “wees-moed(ig)er

  1. Het is moeilijk om tegenwoordig niét ‘bourgeois’ te zijn, en dan heb ik het niet over onze minister president…
    (heel wat interessante linkjes op je logje van vandaag!)

  2. Band Aid, waar is de tijd…

  3. “En daarom moeten we blijven schrijven. Mogen we niet zwijgen, nooit zwijgen.”

    [ Bert Verhoye ]

  4. Ja, we worden absoluut steeds egoïstischer denk ik

  5. Het Ritcz, daar waren we vorige week nog voor de proclamatie van middelste🙂

  6. Waar was ik ook al weer toen Duran Duran in de hitpuree stond ??

  7. Duran Duran (-: Bijna net zo goed als David Bowie.
    Band Aid herinner ik me als de nacht van gisteren: 13 juli 1984. Met een heel jonge Bono die een waanzinnige uitvoering van Bad brengt. Weergaloos. Je blog hobbelt maar daar houd ik wel van.

  8. Chaos is niet per definitie slecht, dankjewel…;))

Geef een reactie

