bentenge

There is a crack in everything. That's how the light gets in/out.

FC 06/2016

22 reacties

Goddammit ! De Portugezen zijn Europees kampioen (voetbal).

Niet dat ik in mijn zetel met de Franse driekleur zwaaide. Ik ken, in tegenstelling tot ex-premiers, wel degelijk het verschil tussen onze driekleur en die van Frankrijk. Ik supporterde, aangezien de Portugese vlag naast rood ook geel bevat en daardoor meer gelijkenissen vertoont met die van ons, voor Portugal. Het kan ook zijn dat ik naar slechte gewoonte opnieuw neigde naar sympathie voor de underdog.

Onze arrogante zuiderburen dachten immers dat de beker al binnen was. Restte hen nog even een wedstrijdje tegen Portugal en hup, klaar was kees. Allee, het is te zeggen, prêt était François. Niets was dus minder waar. De kater (le matou) gisteravond was enorm. Zowel op als naast het veld.

Nu goed, om hen, les François, toch niet helemaal met lege handen achter te laten vul ik de (juni) versie van de fotochallenge van Paul Crêpe dan maar in met een beeldje uit het land der Zuiderburen. Op vrijdag 11 juni 2010 liep onze dochter, na een partijtje voetbal met vake op het grasplein aan het meertje, de trappen op richting het paleis van Versailles. De wolken waren op dat moment prachtig.

IMG_0196

Diezelfde dag speelde Frankrijk in Zuid-Afrika zijn eerste poulewedstrijk van het WK 2010. Je weet wel, het waka waka tornooi. De wedstrijd tegen Uruguay eindigde op 0-0. Het enige punt dat “les bleus” zouden halen in drie wedstrijden. De Franse gladiatoren van weleer keerden met lege handen terug naar hun land, waar hen mogelijks een beloning met pek en veren wachtte. Bij nader inzien is dergelijke straf, gezien hun logo, nog niet eens ongepast.

Goed, genoeg geleuterd, nog even een beeldje meegeven dat uit dezelfde reeks komt maar een dag later geschoten werd. Mogelijks herkent iemand het nog ?

IMG_0389

 

 

Auteur: bentenge

°1971 (Kortrijk, Belgium). Man.

22 thoughts on “FC 06/2016

  1. En dan nog zonder Cristiano “plastic bombarie” Ronaldo. Ferm.

  2. Die laatste is Lowie Katorze !
    Ik heb ook eens in mijn vuistje gelachen bij het lezen gisterenmorgen dat de Fransen hun beker hebben mislopen. Enige arrogantie is hen nooit vreemd geweest, ik vond het super dat Portugal de eer mocht opstrijken.

  3. Dat Thomas dit maar niet leest; maar Paul Crêpe las ik eerst als Paul Crap …….
    Thomas is voor mij eerder de Zonnekoning onder de bloggers.

    Tja, Portugal Kampioen?
    Voor mij hadden de Belgen of de Welshmen of de IJslanders ook mogen winnen!

    Niet-voetballende groet,

  4. Portugal kampioen…

    Et alors?🙂

  5. En zo heeft de underdog toch nog gewonnen🙂 Ja, ik herken dat onderste beeld nog! Was een tijdje een vast beeld op je blog, toch?

  6. en toch had ik liever de Fransen zien winnen…

  7. en vandaag een belg die wint op de ventoux op de kattorze guiljet en ook nog eens een fransoos uit de bollekenstrui rijdt😀

  8. Opeens is alles weer anders na Nice, lijkt het Euro opeens triviaal, de woede van Bouke Mollema sneu, de zonnekoning flets, of beetje Versace, en Shakira, Shakira, met spaanse pek en veren, en lijkt Pokemon go, ongepast in Nice ….

Geef een reactie

