bentenge

There is a crack in everything. That's how the light gets in/out.

Ride on !

18 reacties

Good god, het is ondertussen alweer bijna midden april ! De paasklokken gooiden alweer even geleden driftig hun eieren in het rond die de kinderen uitgelaten raapten. Hier en daar (smoelenboek vooral) zag ik een schunnige versie van de paashaas, maar dat hoort erbij denk ik.

Een hele tijd terug had ik me voorgenomen eens per maand een extra beeldje te brengen, en dit in het kader van een soortement Brugse challenge. Omdat ik de deadline wil voor zijn kruip ik nu al even in mijn toetsenbord en begin te typen. Ik reed deze morgen met de jongedame uit ons gezin naar het zwembad om haar te “deponeren” voor een dagje weg. Reeds op de heenweg kreeg ik via een flashback mijn volgende reisbeeldje (passend binnen de challenge) aangeboden, en op de weg terug van het zwembad nam ik een net minder passende foto van het verschijnsel :

WP_20160410_07_35_59_Pro

Yep, nevel en nevelslierten geven een landschap altijd weer iets magisch. Op zich verwachten en weten wij wel dat in dit seizoen deze wonderen der natuur zich al eens aan ons vertonen. Dergelijke uitzichten, ik kan er zo van genieten.

Nu, speciaal voor Polleke, alias Thomas, alias den Pannenkoek, alias “den dienen van Bruhhe”, zocht ik de in de flashback aan me opgedrongen foto op, keek er tien seconden naar, sloot mijn ogen (jaja, dat was voor ik begon te typen), dacht aan wat die foto voor mij betekent en ga dat nu proberen neer te typen. Maar eerst lees ik nog even na wat  Pol den Bruhheling neerschreef als basisguidelines : een mengelmoes van fantasie, waargebeurde leugens, filosofische mijmeringen, reisverhalen, cultuur, mensenproblematiek,… en tegelijk een kleine inkijk in de hersenpan (niet van Thomas, maar wel van Bentenge).

Als kleine jongen las ik de volledige reeks van de Rode Ridder. Elk verhaal opnieuw drong diep in mijn poriëen en ik begon de rode ridder als het ware te ademen. Het gevolg was dat ik op vakantie doorgaans de lonely rider speelde en me maar zeer matig integreerde in wat rond mij gebeurde. Overal zag ik mogelijkheden om in mijn hoofd de rode ridder na te spelen. Maar deze dingen liet ik met opgroeien achter me, tot ik mijn jonkvrouw leerde kennen. Samen met haar trok ik de wijde wereld in op zoek naar onze definitieve vestigingsplaats. We begonnen aan de voet van het Gravensteen, maar deze burcht en zijn omgeving was helemaal niet wat we ons voorgesteld hadden. En dus trokken we verder Oost.

Tijdens een van onze omzwervingen kregen we het volgende op ons netvlies voorgeschoteld :

WP_20160410_08_05_50_Pro

Mijn gemalin en ik besloten dat dit best wel eens het bekijken waard was. En dus daalden we vanuit de heuvels af naar de “bewoonde wereld”. Al snel botste onze idyllische voorstelling met de realiteit. Het volk in deze vestigingen was afstandelijk, begreep niets van wat we hen vertelden, en had wegens hun harde bestaan ook niet de tijd om zich gezellig met ons rond een kampvuur te zetten. Zodra we door hadden dat dit niet de omgeving voor het uitbouwen van een toekomst was gingen we terug op pad. Op weg naar het volgende avontuur.

 

Auteur: bentenge

°1971 (Kortrijk, Belgium). Man.

18 thoughts on “Ride on !

  1. Ik ken niks van de Rode Ridder en het zal wel een gat in mijn cultuur zijn, dus ik herken ook de foto niet….

    • O, nee hoor, geen gat in je cultuur ! En de foto is niet direct gelinkt met de Rode Ridder boeken zelf. Want die ging vooral strijden in het “beloofde” land. Dit is eerder Noord Afrika.

  2. Ook ik heb niet veel cultuur in mijn gat, maar ik heb wel alle strips (en destijds ook alle beschikbare boeken) van De Rode Ridder gelezen. Ik kan me de link wel voorstellen als ik naar je tweede foto kijk. Wakkert de fantasie aan, en mag dit nu net zijn waar ik van hou bij het kijken naar een foto.

  3. Een zeer geslaagde mengelmoes van fantasie, waargebeurde leugens, filosofische mijmeringen, reisverhalen, cultuur, mensenproblematiek,… en tegelijk een kleine inkijk in de hersenpan van bentenge …….

    Met een glimlach gelezen.

    Vrolijke groet,

  4. Twee prachtige foto’s en een leuk verhaaltje. Galaxy niet ergens tegengekomen?

  5. Je eerste foto is prachtig.

  6. de nevelige foto van “onze” omgeving mag best concurreren met die uit Noord-Afrika dan.
    Een tweestrijd de Rode Ridder waardig…😉

  7. De Rode Ridder, yeah right. Die woonde in het kasteel van Beersel trouwens..

  8. Je had misschien een boek moeten meenemen als zoenoffer?

Geef een reactie

