bentenge

There is a crack in everything. That's how the light gets in/out.

Just this once !

29 reacties

Heel af en toe denk ik dat ik uit West-Vlaamse klei ben opgetrokken. Maar net zovele keren denk ik dat Vlaams-Brabant beter bij me past. Of dat ik eerder thuishoor in een Zuiders warm land. Nog nooit heb ik gedacht dat ik naar het Noorden moest trekken. Waar deze kronkel heen gaat weet ik niet, dus jij nog minder. Maar kijk, om het kort samen te vatten, ja, ik ben een harde werker, maar enkel als het echt moet. Ik balanceer dus tussen mijn West-Vlaamse ouderlijke werken-om-er-te-komen roots en de iets zuidelijker mentaliteit van “manjana”.

Zo’n twintig jaar geleden ging ik door wat ik bestempel als mijn eerste transformatie. Tijdens mijn middelbare schooltijd was ik, als je punten aka absolute cijfers als maatstaf neemt, doorgaans tweede, soms eens eerste als mijn neef een mindere dag had, van de klas en viel ik nooit (gemiddeld gezien over het totaal) buiten de medailles. Persoonlijk was ik best fier dat ik bij de “eindtermen” de prijs kreeg voor beste “gemiddelde” student van de zesdes. Maw alle vakken in rekening gebracht, waarschijnlijk na schrappen van wiskunde want die prijs ging heel logisch naar mijn, intelligentere en minstens even hard werkende, neef. Goed, dat leverde me buiten een zeldzaam moment van genoegzaamheid ook een boek op, namelijk “Het Denken, de menselijke geest als maatschappij” van Marvin Minsky, . Ik heb het boek nooit gelezen. Het staat nog in mijn kast. De baseline die onderaan het boek te vinden is : ‘Alles dient zo eenvoudig mogelijk te worden voorgesteld, maar niet eenvoudiger dan dat.’ Die woorden zouden volgens het boek van Albert Einstein zijn.

Ondertussen zijn we een “eeuwigheid” verder en heb ik de relativiteit van veel dingen ingezien. Ik noem het mijn eigen relativiteitstheorie. Een verschuiving in mijn persoonlijke waarden. Waarschijnlijk is dat hetgeen waar ik het trotst op ben met betrekking tot mezelf. Heel af en toe blijven uitspraken van anderen je bij, en doorgaans zijnd at dan dingen die echt binnen komen. Onlangs was ik bij een vriendin die mij (en ik haar minus drie jaar in absolute leeftijd) al kent sinds ik zo’n 16 jaar jong was. Ergens on the road hadden we een ultrakorte relatie. Dat was net na de overgang van het middelbaar naar de universiteit. Ik mocht haar toen enorm, ik mag haar nu waarschijnlijk nog meer. Maar goed, op een onbewaakt moment zei ze me dat ze nooit gedacht had dat ik zo zou “groeien” in dit leven. Het deed me deugd. Dus, beste Nina, als het voor één keer mag, dan denk ik dat dit echt is waar ik even over wou stoefen. Over de transitie die ik via mijn eigen denken in dit leven maakte.

Uiteraard ben ik ook heel tevreden over het feit dat ik dit weekend na meerdere uren werk, waarvan sommige met de papa, de afsluiting rond de tuin afwerkte. Als ik buiten in de tuin sta, ik ben nu eenmaal een echte Vlaming met die befaamde baksteen ergens in mijn lijf, kan ik ook onmetelijk trots zijn op het feit dat ik samen met mijn echtgenote dat mooie huis heb weten te bewerkstelligen. Maar vooral dat we dat materialistische gecombineerd hebben met een fijn gezin. Ik ben een tevreden mens. Heel af en toe krijg ik nog wel eens een mij vroeger zo kenmerkende vlaag van jaloezie en afgunst, maar ondertussen kan ik die perfect plaatsen.

Hoho, hold your horses Bentenge, het is niet omdat het voor één keer mag van Miss Liquid Skies dat je moet gaan overdrijven he ! We gaan het momentje stoef op mezelf dus hier afsluiten. Die wil verder gaan op dit elan, doe gerust ! Dat mag in de commentaar hier, of bij Nina, of anywhere you want ! Want radical self love, het mag er al eens los over zijn !

 

Auteur: bentenge

°1971 (Kortrijk, Belgium). Man.

29 thoughts on “Just this once !

  1. Eigenwaarde blijft belangrijk.
    Het alle dag van de daken schreeuwen is weer iets anders, maar een keer trots zijn en dat laten weten is niet verkeerd.

    Gefeliciteerd met jouw mooie leven!

    Vrolijke groet,

  2. Bestaat iets meer on-West Vlaams dan eens te stoefen met jezelf? Zal de toorn van St Antonius dan niet op je neerdalen en je veroordelen tof twintig jaar slappe kak en vroegtijdige kaalheid?
    Toch zou ik mij hier niet vsn aantrekken, want dit logje is een knaller!

  3. kleien met bakstenen… Ge doet dat goed (op het op zijn Kempens te zeggen)

  4. Leuk geschreven en vrolijk Pasen.

  5. Ik weet één ding: we moeten nederigheid niet verwarren met valse bescheidenheid.

  6. Als het goed is mag het ook gezegd !

  7. Tevredenheid een groter geluk is er niet, dus jij bent een primus op alle vlakken,….en ik ben ook zo’n gelukzak😉

  8. Je mag terecht trots zijn, en tevreden. niets mis mee. Veel beter dan altijd dromen van beter , hoger, sneller….

  9. Wat is er toch zo goed aan die zedelijk verplichte valse bescheidenheid waar wij hier in Vlaanderen zo krampachtig aan vasthouden als aan moeder’s rokken? Af en toe jezelf eens een schouderklopje geven: daar is toch niks mis mee? Als je moet wachten tot een ander het doet …

  10. Basking in your glory🙂 En ‘wijs’ worden is echt wel iets waar je trots op mag zijn!

  11. als je zo tevreden bent over jezelf, mag je je terecht een gelukkig mens noemen!

  12. Een filosofische blog op zijn tijd. Een mens wordt dus écht wel wijzer met ouder worden🙂

  13. Dat moet zo ongeveer het strafste zijn wat een mens in zijn leven kan doen, zijn eigen denkpatronen en percepties bijschaven om beter/anders in het leven te kunnen staan. Uw kinderen moeten zo gelukkig zijn met zo’n wijze vader!!
    Lol @ ‘mijn eigen relativiteitstheorie’, die ga ik onthouden!🙂

Geef een reactie

