bentenge

There is a crack in everything. That's how the light gets in/out.

He has a dream…

26 reacties

that one day…

 

Ik zit even op mijn vingers te tellen… en stel vast dat het ondertussen meer dan drie jaar geleden is dat ik een serieuse klap incasseerde. Yep, augustus 2012 kenmerkte zich door een werkgever die me na vijf en een half jaar vertelde dat hij niet langer van mijn diensten en competenties (of vooral het ontbreken van enkele veronderstel ik) gebruik wou maken. Nu ja, eigenlijk is dat niet helemaal juist, mijn werkgever wou dat wel nog maar aan een gereduceerd loon. Ik heb daar vriendelijk nee tegen gezegd, gezien mijn loon toen al (volgens mij) ver van overdreven was, al zeker niet in vergelijking met een aantal beter in de omgang liggende “hotshots”.

Na dat ontslag slenterde ik wat door het leven en vier maand later vond ik een alternatief dat er uiteindelijk geen bleek te zijn waardoor ik eind juni 2013 alweer aan de rand van de economische mallemolen stond. Daar ben ik bewust even blijven staan. Vanuit een andere bril keek ik toen naar de wereld rondom mij. Slow living was een term die mogelijks op die periode kan gekleefd worden.

De persoon waarvoor ik de titel neerschreef kende ik al langer, maar toen ik tijd had om trager door het leven te gaan kwam ik zijn gedachtegoed en hemzelf al wat meer tegen. We hadden eens een heel fijne babbel toen ik, en hij dus ook, terugspoorde van Brussel. Sindsdien volg ik vanop afstand wat hij doet en hoe begeesterd hij blijft vechten voor een andere wereld. Het siert hem.

Wat mezelf betreft merk ik dat ik ondertussen weer helemaal aan het opgaan ben in dat rad der ratten. Jezelf bewijzen, zin geven door mee te draaien in een molentje dat “nergens” heen gaat, waar elke dag hetzelfde doel dient, namelijk meer dinero’s (en doorgaans leidend tot een algemeen minder gezonde leefwereld). Op dit moment zit ik dus te twijfelen tussen een bezoek aan een infomoment of een rustige familiezondag. Kiezen is verliezen, denk ik dan.

 

http://daaromwel.weebly.com/doel.html

 

 

 

Auteur: bentenge

°1971 (Kortrijk, Belgium). Man.

26 thoughts on “He has a dream…

  1. Moeilijk, he? Want uit de rat race stappen heeft van die consequenties die het beoogde alternatief laten mank lopen. Je doet mee of je wordt uitgerangeerd. Is het dan nog wel een echte keuze?

  2. Je kan er voor kiezen, dus het blijft een keuze. Alleen moet je er al heel overtuigd van zijn… want je laat natuurlijk veel andere dingen liggen.

  3. Ik zit bijna aan het eind van die ratrace, en blijf nu zitten, zij het aan een 80% tempo. Blij dat ik de jeuze heb gemaakt…
    Ik wens je toe dat je zin ziet in wat je doet, en alles kunt kaderen in je gezinsleven…

    • O, maar ik heb niet echt een probleem hoor, ik ben gewoon blij dat er ook mensen zijn met een andere instelling die nadenken over hoe een duurzamere wereld er zou moeten uitzien.

  4. Mooi initiatief: die leefgemeenschappen. En zelf waggel ik tussen het idee dat het “alles of niets is” en “ik mijn eigen steentje alvast in mijn huidige leven kan bijdragen”. Grote keuzes zijn soms moeilijk, de kleintjes al een pak minder. Dus vandaag maar gewoon luisteren naar je intuïtie en op basis daarvan het pad voor vandaag kiezen? En vertrouwen dat dat leidt tot een goed levenspad. Zoniet, zal de GPS binnenkort wel zeggen “nu keren, aub”…

  5. Heel herkenbaar, iets waar we allemaal wel mee worstelen op een moment in ons leven. Heb zelf ook eens een ‘serieuze – beroepsmatige – klap’ geïncasseerd, maar ben er wel sterker uitgekomen: combineer nu jobs die ik allebei graag doe én bouw af en toe toch bewust een rustperiode/weekend in. Werkt goed, momenteel, en ik hoop van jou hetzelfde!

  6. Ik heb toch ook enigszins een zijstap gezet, en beslist dat mijn huidige niveau een redelijke balans leven/werken geeft. ’t Is absoluut moeilijk zo nu en dan hoor, maar ik heb voor mezelf besloten dat ik niet meer meer wil.

  7. Een man is niet oud totdat spijt de plaats inneemt van dromen. Need I say more?

  8. We hadden het er net met de kinderen over…. toevallig🙂
    Wij hebben ook allebei niet onze droomjob, maar B sprong 7 jaar geleden al eens in het diepe… Het jammere is dat mensen vaak in een “gouden kooi” zitten en daardoor niet uit die ratrace durven stappen. De voorwaarden waaraan ik werk… ik zou een grote stommerik zijn om dat overboord te gooien, de hypotheek moet ook afbetaald worden. En onze kinderen hebben heel wat minder goede voorwaarden dan ik had en heb.
    Soms zouden B en ik zo graag de boel de boel laten, maar de realtiteit confronteert ons met het feit dat dat niet kan!:)

  9. ik heb drie jaar geleden een sprong gemaakt en ben daar blij om. Nu weet ik niet of ik de ingeslagen weg verder wil bewandelen. Ik heb het er deze avond nog over gehad met mijn vrouw.
    Geen idee waar ik eind dit jaar mee bezig zal zijn.

  10. Ik ben door de gezondheidsperikelen van Kleine Kadee ‘gedwongen’ uit de rat race te stappen en wat maakt dat een verschil…

  11. Ook ik zoek het (wankel) evenwicht. Wie niet?

  12. ik merk dat veel mensen vaak te lang in een job blijven zitten die ze echt niet graag doen. Zonde van al die vacatures die nu niet ingevuld geraken.
    Die beslissingen om uit die ratrace te stappen zijn wel moedig, want weinigen durven die stap te zetten. Alleen al om het eventuele financiële risico…

Geef een reactie

